کد مطلب:211143 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:118

حمام در تاریخ
در سطور تاریخ بنای حمام روشن نیست آنچه مسلم است بشر از دیر زمانی حمام داشته و استحمام می كرده است این صفت به حال تكوین در حیوانات هم ظهور و بروز داشته هر حیوانی بالفطره می داند كه محتاج به آب و شستشو است و هر كجا آبی ببیند درون آن می رود گاوها و اسبها - سگها و غیره تا به آب برسند خود را به آب فرو می برند خاصه موقع تابستان و با این حال كه حیوان به راهنمائی هوش بسیط خود این تشخیص را می دهد انسان به عقل كامل خویش و به راهنمائی پیغمبران كه عقل اجتماع بشری هستند بهتر این وظیفه را در می یابد.

گویند حمام در ایران از زمان پهلوانان عهد كیكاوس بنا شده و یك روز قبل از جنگها حمام می رفتند - رومیان در مستملكاتشان در سوریه و آسیای وسطی حمام ها ساخته اند - و رومیها از یونان اقتباس كرده اند.

یونانیان حمام و استحمام را جزو مشقهای ورزشی و اسباب تقویت بدنی می دانستند رومی ها حمام نداشتند در آبها شستشو می كردند و بعد از رومی ها یاد گرفتند و حمام ساختند در سوریه و آسیای وسطی و بلاد جزائر و فرانسه و انگلستان و آلمان و اطریش كه همه قلمرو رومیان بوده آثار حمام دیده شده.

در دوره مسیح با آنكه آداب به درجه فرایض دینی رسید حمام متروك ماند - در اروپا بدترین مراحل كثافت بدنی در میان خلق به كاملترین صورت جلوه داشت و عادات استحمام



[ صفحه 326]



در آنجا هیچ رواج نداشت - هنوز هم اروپائیان به همان حال كثافت باطنی باقی هستند چون آب را در طهارت دفع مراج استعمال نمی كنند همیشه كثیف هستند.

در بنی اسرائیل هم این حالت حكمفرما است كه كثافت با یهود ملازمه دارد و بدتر از همه آنها هندوها و بت پرستان هستند كه گناه می دانند به آب دست بزنند كثیفترین طبقه بشر می باشند - از آنها بدتر مردم صحرای افریقا و سرزمین ریگستانی عربستان كه دستشان به آب نمی رسید آنگاه از همه این طبقات بشر نگاهی به دین اسلام و مردم مسلمان بیفكنیم می بینیم پاك ترین و نظافت ترین مردم دنیا می باشند.

آنها از جهات سلیقه - سابقه به نظافت - دستورات دین - آب فراوان - موجبات مهیا همیشه تمیز و پاك هستند و نظافت می كنند ظاهر و باطن آنها پاكیزه است.